יום חמישי, 22 בדצמבר 2011

טיול תחבורה בחיפה

סקר לא מחייב שעשיתי, מעלה כי ילדים אוהבים רכבות, מכוניות ובכלל אמצעי תחבורה למיניהם.

ביום טיול בחיפה אפשר, ב"טעימה" אחת לנסוע ברבים מהם, ו"על הדרך" לשלב טיול בעיר יפהפיה שמציינת בימים אלה את "חג החגים" – חנוכה, כריסמס (ובעבר גם חגי המוסלמים, ש"נדדו" בלוח השנה בגלל לוח השנה המוסלמי).

לא הספקנו לבצע את המסלול השנה בחנוכה (ילד חולה), אבל לפני כמה ימים הקדים אותי חברי אילן קירשנבאום וכתב פוסט בנושא דומה.
מומלץ!

איך עושים את זה?
רכבת ישראל, החביבה עד מאוד על ילדים (שכנראה לא נוסעים בה ביום ראשון בבוקר או חמישי אחה"ץ...) עוצרת בארבע תחנות בתחומי חיפה: חוף הכרמל, בת גלים, חיפה-מרכז ולב המפרץ.
אני מציע לרדת בתחנת חיפה מרכז (הנקראת כיום תחנת השמונה על שם שמונת עובדי הרכבת שנהרגו במלחמת לבנון השניה כשטיל נפל על בתי המלאכה של הרכבת).
ומשם לצעוד 5 דקות עד לכיכר פריז, בלב העיר התחתית של חיפה.

כרמלית (עדכון 2017: בעקבות שריפה הכרמלית מושבתת בחודשים הקרובים)
כיכר פריז היתה ידועה בעבר כ"כיכר חמרה" – הכיכר המרכזית של העיר התחתית בתקופה העותמאנית ובימי המנדט. ב-1954 הוחלט לפתוח במקום את תחנת המוצא של הכרמלית שנבנתה בידע צרפתי ונחנכה ב-1959. מאז זרמו הרבה מים וביוב בנחל הקישון, העיר התפתחה, המקומות המרכזיים הישנים שבה נזנחו, ומוקדי העניין עברו למקומות אחרים. כיכר חמרה (שהפכה לכיכר פריז עם הקמת הכרמלית וכאות ידידות בין צרפת וישראל) הפכה מקום מוזנח ועלוב, ורק לאחרונה היא שופצה בתמיכת עיריית פריז.
זה המקום לעלות (או שמא לרדת) לכרמלית, הרכבת התחתית היחידה (לצערנו) בארץ. נסיעה קצרה במעלה ההר תיתן לילדים שעוד לא חוו נסיעה בסאבווי, ב"טיוב" או במטרו את החוויה של נסיעה מתחת לאדמה.
הכרמלית חולפת מתחת להדר הכרמל ולבית החולים בני ציון, עוצרת בשש תחנות ומסתיימת בתחנת "גן האם" במרכז הכרמל.

 צילום: פלורה הראלי

גן האם הוא מקום שבסביבתו יש לילדים וגם לגדולים הרבה מה לעשות: הוא סמוך לגן החיות, למסלול היורד לים בנחל שיח – וכמובן לגנים הבהאיים ול"רחוב פנורמה", הטיילת היפה המשקיפה אל הנמל, המפרץ ועד עכו וראש הנקרה. מהטיילת אפשר לראות את תנועת האוניות הנכנסות ויוצאות לנמל, את ספינות חיל הים ואם יתמזל מזלכם – גם נושאת מטוסים אמריקאית ענקית או אוניית קרוזים. מומלץ לכל ילד או מבוגר חובב ספינות וים. הכניסה לגנים הבהאיים היא חינם, וצריך לתאם מראש, אך לשתי הטרסות העליונות אפשר להיכנס ללא תיאום ובאופן חופשי.

 הגנים הבהאים והנמל. צילם טל אביסר

איך ממשיכים מכאן? ברגל!
אפשר להתחיל ולרדת ברגל את כל מה שעלינו, במסלולי המדרגות המפורסמים של העיר חיפה, ולזכור שגם רגליים הם "אמצעי תחבורה". יש כמה מסלולים כאלה, הם עוברים בין גנים וחצרות נסתרות ומסתיימים בעיר התחתית או שכונת הדר הכרמל. מדי פעם מציץ לו הים מבין הבתים. המדרגות יוכלו להוביל אותנו עד לואדי ניסנאס ורחוב הגפן, המוקד של "חג החגים", שכונה בה מתקיימים מיצגי אומנות, שוק ססגוני, מסעדות, קישוטי חג ושאר פעילויות. 
 
 ואדי ניסנאס. צילם זאב זמיר

ה"ואדי" הוא מקום מצויין לאתנחתא קולינארית או למסע קניות קצר (העולם נחלק בדרך כלל לאוהבי "פלאפל הזקנים" ולאוהבי "פלאפל מישל"). מכאן קצרה הדרך לכיכר פריז ממנה התחלנו את הטיול.
כאן המקום, למי שעוד רעב, לבקר בחומוסיה של אבו-יוסף.

... או ברכבל
אפשרות אחרת – לנסוע במונית או אוטובוס ממרכז הכרמל לסטלה מאריס, ממש על ה"שפיץ" של הכרמל מעל הים. בסטלה מאריס נוכל לבקר בכנסיה המרשימה במקום ולראות את המצבה לזכר חיילי נפוליון שאושפזו שם אחרי שחלו בדבר (וגורלם לא נודע עד היום). משם נרד ברכבל הקצר עד לחוף בת גלים, והרי לכם עוד אמצעי תחבורה שאינו נפוץ במקומותינו. הרכבל חולף ליד מערת אליהו ומעל כביש הכניסה לחיפה ומעל הרכבת. מכאן אפשר לטייל על חוף בת גלים וללכת עד לתחנת הרכבת "בת גלים" (חבל שהנגישות מהרכבל לרכבת איננה נוחה), לחזור הביתה או להמשיך בתחבורה ציבורית לואדי ניסנאס ולעיר התחתית.

ולמי שרוצה עוד:
סמוך לבת-גלים ולרכבל נמצאים המוזיאון הלאומי הימי ומוזיאון ההעפלה וחיל הים  ובהם פעילות ותצוגה ושתעניין את הילדים.
גשר הפיקוד של צוללת דקר במוזיאון חיל הים. צילם ד"ר אבישי טייכר

במזרח חיפה נמצא מוזיאון הרכבת.

בחיפה פועלת כבר ה"מטרונית" - מערכת הסעת המונים בנתיבים מיוחדים, שתופעל בעתיד הקרוב עם אוטובוסים ייחודיים, וכעת – באוטובוסים מפרקיים.
מנהרות הכרמל הן אמנם לא כמו מנהרות האלפים המרשימות, אך הן בינתיים הארוכות ביותר בארץ (לתחבורה) ונבנו בזמן שיא!
ולמי שכל זה לא הספיק לו, בנמל חיפה אפשר לצאת לשיט במימי המפרץ בין חיפה לעכו

הידעתם?
חג חנוכה שמח!



4 תגובות:

  1. פוסט מעולה, כרגיל.
    תודה על ההפניה :)
    החלמה מהירה לילד

    השבמחק
  2. מצטרפת להמלצה בחום רב!! כבר לפני שנים כשהגדולים שלי היו קטנים עשינו טיול רכבות לחיפה. עם כרמלית, רכבת ישראל, רכבל והרכבת הקטנה של גן החיות (אולי היא כבר איננה...) היה מקסים. הפוסט שלך כמובן מעולה ומפורט. 

    השבמחק
  3. בסופו של דבר עשינו את הטיול בפורים עם הילדים

    השבמחק
  4. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק

"בַּשָּׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן,וְאָמַר לוֹ: רְאֵה, מַעֲשַׁי כַּמָּה נָאִים וּמְשׁוּבָּחִין הֵם, וְכָל מַה שֶּׁבָּרָאתִי-בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי. תֵן דַעַתךָ שֶׁלֹּא תְּקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן אַחֲרֶיךָ"
מדרש קהלת רבה, ז