יום שישי, 8 בפברואר 2013

אוניברסיטת חיפה וחורשת הארבעים

מעטות הנקודות בארץ, בהן לאורך 2 ק"מ אפשר לראות נקודת תצפית מהיפות בארץ, מוזיאון מרשים, אתרי טבע ונוף, חי, צומח, היסטוריה רחוקה וקרובה.
את כל אלה אפשר לראות בשטח המצומצם של אוניברסיטת חיפה ומדרום לה.

   
צילום:דודי הולצמן

אוניברסיטה על ההר
נתחיל את טיולנו בנקודה הגבוהה ביותר בחיפה – מגדל האוניברסיטה (מגדל אשכול) . המגדל הוקם בשנות השבעים לפי הצעתו של האדריכל הברזילאי אוסקר נימאייר, ותוכנן בפועל ע"י האדריכל שלמה גלעד.  כבר עם הקמת המגדל ניטש ויכוח האם היתה הצדקה להקים מגדל כה גבוה (30 קומות) דווקא בנקודה זו, שמותירה את רישומה בנוף, ונראית מכל מקום מחדרה וצפונה (ובימי חורף בהירים – גם ממגדלי תל אביב!). מול שוללי הבנין עומדים אלה שטוענים – בנין גבוה חוסך בניה נרחבת על שטחי יער ירוקים.


כך או כך, גג המגדל משמש אחת מנקודות התצפית היפות בארץ. למרגלותינו נפרשת העיר חיפה, עכו, הקריות, כל הגליל המערבי עד לראש הנקרה, הרי נצרת, עמק יזרעאל, הכרמל ונופו ומרחבי הים התיכון. בימים בהירים בחורף נוכל לראות גם את כיפתו הלבנה של החרמון, את הרי הגליל העליון והשומרון – חלקים נכבדים מצפון הארץ.
העליה למגדל סגורה בדרך-כלל בשבתות
 
צילום:hanay

מוזיאון הכט
בתחתית המגדל מחכה לנו הפתעה נעימה נוספת: מוזיאון הכט, שנבנה מעזבונו של הנדבן ראובן הכט, מייסד ממגורות דגון ואספן אמנות וארכאולוגיה. במוזיאון אוסף עשיר של עתיקות ופריטי אומנות יהודית ואימפרסיוניסטית. הכניסה – חינם אין כסף, ומומלצת ביותר. מפתיע עד כמה אנשים לא מכירים את המקום, ובדרך כלל אין בו מבקרים רבים (פרט לפעילויות בתי ספר). הכניסה היא מהכביש החוצה את קמפוס האוניברסיטה, ממש ליד המגדל.

צילום:דודי הולצמן

 בין הממצאים הבולטים: ספינה עתיקה שנמשתה מהמים ליד מעגן מיכאל
 
צילום:אורן ריזן

על מוזיאון הכט ומגדל אשכול באתר של עמית מנדלסון

דרך הדורות
נמשיך בכביש הפנימי של האוניברסיטה דרומה, לכיוון יערות הכרמל ונגיע ל"דרך הדורות" – אתר ארכאולוגי שכולל מגוון שרידים שהועתקו לכאן ממקומות שונים בארץ, כל אחד ותקופתו, שיוצרים שביל שיוליך אותנו בין התקופות השונות בהיסטוריה של ארץ ישראל. האתר הוא יוזמתו של ד"ר ראובן הכט, שרצה למנוע פגיעה באתרים שעמדו בפני הרס, ולרכז אותם באתר אחד.


צילום:hanay

 חורשת הארבעים ומצוק הארבעים

*** נכון לדיווחים עדכניים, צה"ל סוגר מדי פעם את הגישה למסלול ***
השטח שמדרומנו לכיוון עוספיה הוא השטח הגבוה ביותר בכרמל, והנקודות הגבוהות בו עולות על 500 מטר. האזור הגשום כוסה בעבר ביערות אלונים, והיום הוא מכוסה בשילוב של אורנים, אלונים, אלות וכליל החורש. בתוכו, בולטת חורשה אחת מיוחדת, היא חורשת הארבעים – על שם ארבעים עצי אלון עתיקים ומרשימים במיוחד שאגדות רבות נקשרו בשמן.
צילום:Gidip


כך, למשל, מאמינים הדרוזים, שבלילות ירח מלא יורדים 40 צדיקים מהשמים וקובעים שם את גורל העולם. מדי פעם נוכל לראות מטפחת תלויה על אחד העצים, סגולה למזל למי שהשאיר אותה.
חניון הארבעים נמצא ממזרח לכביש 672 (חיפה-עוספיה. יש שילוט מהכביש). מחניון הארבעים יש שביל מסומן כחול, שיורד אל החורשה. משם, נמשיך דרומה, נעבור ליד עץ אלון נוסף שזכה לכינוי "עץ התמנון", ונצא לשטח פתוח, ובו באר (באר הארבעים) ופריחת אביב. מימיננו כרם זיתים, ומולנו נפרש נוף עמק יזרעאל, הקריות והגליל התחתון.
נמשיך עם השביל, שיוליך אותנו לאורך המצוק המזרחי של הכרמל (כאן כדאי להיזהר, בעיקר עם ילדים, ובעיקר לאחר גשם). הסלעים האפורים מכוסים כעת במרבדי רקפות, עיריות וצמחי תבלין ריחניים. מתחתינו מחצבת נשר, שפערה פצע גדול בהר. לאחר כמה מאות מטרים השביל מטפס ועולה בחזרה אל החורש הצפוף, ועובר ליד מערת קבורה ביזנטית, בדרכו אל מגרש החניה.
תוכלו כמובן לטייל בכיוון ההפוך – מהחניה אל החורש, המצוק, ולסיים בחורשת הארבעים. הגובה הרב וכמות המשקעים יחד עם מגוון תצורות סלע - מביא לשפע ומגוון של פריחה סביב חורשת הארבעים והשבילים סביבה - מחצבים בסוף קיץ דרך סתווניות וכרכומים בסתיו ועד רקפות, כלניות, נרקיסים, עיריות, סחלבים, אירוסים ושיחי לוטם משני המינים, מסוף החורף ועד אמצע האביב.
אזהרה: מומלץ לא לטייל זמן קצר אחרי גשם – סכנת החלקה!

צילום:דודי הולצמן

מצדה על הכרמל
בשנת 1942 חי הישוב היהודי בחרדה שמא הנאצים, שכבר היו 180 ק"מ מקהיר, יכבשו את מצרים ואחריה את ארץ ישראל. השלטון הבריטי תכנן פינוי של הארץ. במקביל תכנן הישוב היהודי תכנית התבצרות בכרמל וסביבתו, בשיתוף הבריטים. התכנית זכתה לכינוי "מצדה על הכרמל", בה תכננו להתבצר ולהלחם עד האיש האחרון או עד שתגיע תגבורת (למרות שבמצדה לא היתה למעשה לחימה כזו אלא התאבדות המונית).
האיום הסתיים אחרי קרב אל-עלמיין ואף נשכח מעט. רק לאחרונה זכה למחקר ולשחזור, ולהרבה מאמרים על הגורל שהיה צפוי לישוב היהודי אילו היתה הארץ נכבשת על ידי הנאצים.
אפשר לראות מעט מהתעלות והביצורים שוכנו, ממש ליד הפניה מכביש 672 לחורשת הארבעים

גבעת ההגנה
נמשיך עוד דרומה לכיוון האנטנה הגדולה. הגבעה שמדרום לאנטנה היא גבעת ההגנה, בה התאמנו אנשי ההגנה, בימי המנדט, וקולות הירי הוסוו בקולות הנפץ ממחצבת נשר. על הגבעה פסל לזכר חברי ההגנה מעשי ידי הפסל כפרי, שנחנך ב-1972 לרגל יובל ההגנה. הנוף מהגבעה המיוערת באורנים  (528 מטר) מדהים, והיא מכוסה בסוף החורף במרבד רקפות.

מה עוד באזור
החי-בר בכרמל (הכניסה מכביש 672, בין צומת דמון לאוניברסיטה, לכיוון מערב) – מוקד לאיקלום חיות בר שנכחדו מהארץ, הובאו מרחבי העולם ומתרבות מתוך מטרה להפוך לגרעיני רביה בשטחי הצפון הפתוחים. בחי-בר נוכל לראות יחמורים, איילי כרמל, כבשי בר, נשרים ועוד. יחמורים כבר שוחררו בהצלחה לטבע בנחל כזיב.
 צילום:דודי הולצמן


יערות הכרמל כוללים עשרות מסלולי טיול שמתאימים כמעט לכל העונות ובמגוון דרגות קושי. לאורך הצלע המזרחית של הכרמל מתפתלת "דרך נוף כרמל", שחלקה הדרומי עביר לכל רכב, והצפוני – רק לרכב רב-מינוע. הדרך מסתיימת בנשר, סמוך לאוניברסיטת חיפה.
בנשר אפשר לבקר בגשרים התלויים של נחל קטיע. ההגעה לשם מהצומת שמצפון לאוניברסיטה, לכיוון העיר נשר.

צילום:דודי הולצמן

חיפה מלאה באתרי טיול וביקור, שממחישים את הרב-גוניות של העיר. אחת הדרכים היפות לטייל בחיפה היא "טיול תחבורה" שממחיש לילדים את שפע אמצעי התחבורה בעיר.  לפני כשנה כתבתי על טיול תחבורה בחיפה.בפוסט אחר כתבתי על חיפה כעיר מקודשת לחמש דתות

לאחרונה יזם גיא שחר שביל שיקיף את כל האתרים המרכזיים של חיפה. יש גם אתר של מסלולי טבע עירוני בחיפה
 

הידעתם?
  • חלק מהחורשות מתמלאות בלילה, ולעתים בימי חול בבוקר, במכוניות שבאות לכאן לצרכים רומנטיים, הרחק מעין הציבור
  • סיפור הבאת היחמורים מאיראן בדקה התשעים לפני נפילת השאח (1979) הוא דוגמה ומופת לשימוש בתושיה ותעוזה - למען החי והטבע בארץ
  • גג מגדל אשכול צר למדי ובגלל הרוחות העזות והמבנה הצר - הוא יכול להתנודד כמה עשרות סנטימטרים לכל כיוון
  • עד 1989 היה מגדל אשכול המגדל הגבוה ביותר באסיה
  • מסלול טיול נוסף בחורשת הארבעים

2 תגובות:

  1. למרות שאני פוקדת את האוניברסיטה מפעם לפעם, במוזיאון הכט לא הזדמן לי לבקר. מזמן לא עליתי למעלה, למגדל להתבונן בנוף. הזכרת לי- וטוב שכך.

    בחורשת הארבעים הייתה פריחה יפיפיה בטיולים הקודמים. סתווניות, נרקיסים וכרכומים. אני מניחה שעכשיו יש שם פריחה של צמחים אחרים.

    יופי של רשומה.

    השבמחק
  2. נהדר.
    נותן היכר מצוין לאזור וגם למי שרוצה להעמיק בלינקים.
    אולי מפה של האזור תסייע למי שלא מכיר.
    פיני

    השבמחק

"בַּשָּׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן,וְאָמַר לוֹ: רְאֵה, מַעֲשַׁי כַּמָּה נָאִים וּמְשׁוּבָּחִין הֵם, וְכָל מַה שֶּׁבָּרָאתִי-בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי. תֵן דַעַתךָ שֶׁלֹּא תְּקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן אַחֲרֶיךָ"
מדרש קהלת רבה, ז