יום שישי, 1 בינואר 2016

פרחים בחצר האחורית - כלניות ופריחת חורף במועצה האיזורית מנשה


צילום: דודי הולצמן

קרוב כל כך, ממש בחצר האחורית של השרון הצפוני, מסתתרים כמה אתרי פריחה מעניינים, מוזיאונים ייחודיים ושאר מקומות מעניינים. טיול של נסיעה קצרה ממרכזי האוכלוסייה, מתאים ליום חורף קצר.

נתחיל בגבעת הכלניות: ניסע לצומת של כביש 581 (כפר הראה-גבעת חיים-בקה אל גרביה) וכביש 574. הצומת נקרא באופן מפתיע... צומת כלניות. הגבעה התפרסמה לפני שנים כמוקד פריחה מרהיב, שייחודו לא רק במספר הכלניות אלא גם במגוון הצבעים שלהן - אדום, כחול, סגול, ורוד ואפילו כלניות משני צבעים.

צילום: דודי הולצמן

באופן מוזר, בעשרים השנים האחרונות, התמעטה הפריחה באופן קיצוני. חקרו ומצאו שהעדר רעיה של צאן מביא לדלדול הפריחה. מ-2014 החלו לעודד רעייה של עדרים, המצב החל להשתפר. החניה מעט בעייתית, יש מפרץ קטן לאורך כביש 581 לכיוון צפון. מהחניה נטפס על הגבעה, ונראה את שפע הכלניות מכל הצבעים, וביניהם עולות ופורחות גם עיריות.

צילום: דודי הולצמן

מענית (waze)
מגבעת הכלניות נפנה צפונה לכביש 574, עד לגבעת חביבה. יער מענית עוטף את גבעת חביבה ואת קיבוץ מענית מדרום וממזרח, ומשתרע הרחק לכיוון כביש 6. הוא פופולרי לרכיבת אופניים, טיולים ברגל וגם לליקוט פטריות. ביער פורחות מינואר לתוך פברואר, רקפות רבות וגם כלניות ועיריות.
כדי להגיע ליער אפשר להיכנס לדרך עפר מדרום לגבעת חביבה, ונסוע בדרכי היער, או להיכנס לקיבוץ מענית, לנסוע בכביש ההיקפי עד ״בוסתן בגדדי״, ושם לעבור בפתח בגדר הקיבוץ, אל תוך היער היפה והקסום.
   

צילום: דודי הולצמן

אבל קיבוץ מענית הוא לא רק רקפות: בפינה הדרום-מזרחית של הקיבוץ נמצא תל נרבתה ובו שער אבן עתיק. קיבוץ מענית נוסד ב-1942, ובמלחמת העצמאות היה מבודד למדי, מול ישובים ערביים רבים. ליד תל נרבתה נמצא "פארק מגיני מענית", לזכר אותה תקופה. בתחילת מרץ פורחים כאן תורמוסים כחולים רבים ועצי כליל החורש.

עין שמר - מוזיאון, רכבת וטרקטורים (Waze)
עין שמר הוא אחד מהקיבוצים הראשונים של השומר הצעיר בארץ, ועלה אל הקרקע ב 1927. בקיבוץ פועל בית ספר איזורי ("מוסד" בלשון אנשי השומר הצעיר), אבל מטרת ביקורנו כאן היא לראות כמה דברים ייחודיים. באחד הבניינים הראשונים של הקיבוץ נפתח מוזיאון התיישבות שלוקח אותנו 90 שנה אחורה לשנות העשרים.

צילום: איציק מוזן 


צילום: איציק מוזן

יש פעילויות שמותאמות לילדים (בעיקר בחופשות) ואפילו אפשר לנסוע ברכבת עתיקה - רכבת האלונים, שנוסעת סביב הקיבוץ בנתיב הרכבת הקטנה שבנו הטורקים, והשתמשו בה להסעת עצי אלון כרותים.

צילום: McKaby 


בפינה אחרת בקיבוץ נמצאים שני האנגרים ענקיים שמסתירים אוצר: אחד מאוספי הטרקטורים המרשימים בעולם. אנשי הקיבוץ מתחזקים אותם ומשמרים אותם בנאמנות רבה, ויש שם טרקטורים נדירים, מתחילת המאה העשרים ועד לסופה, כולל טרקטורים שיוצרו בארץ וכלים עתיקים במיוחד מונעים בקיטור. מרשים ומיוחד, ולא רק לחובבי הז'אנר. בקשו מאנשי המוזיאון שידאגו לפתיחת ההאנגרים עבורכם.

צילום: דודי הולצמן
צילום: דודי הולצמן
צילום: דודי הולצמן


משתלות וואלך
ליד הכניסה לגן השומרון יש משתלה ייחודית, היא משתלת וואלך: יש בה כמעט כל עץ פרי שתעלו על דעתכם, ההתמחות היא בעיקר בעצים נדירים ואקזוטיים עם שמות שמעולם לא שמעתם עליהם. תוכלו לקבל גם הדרכה על סגולותיהם הרפואיות של הצמחים ועצות לגידול העצים הנדירים.


נפנה בכביש 65 מזרחה עד קיבוץ ברקאי, ושם נפנה דרומה. מכאן נפנה דרך השילוט במנהרה מתחת לכביש, צפונה, עד לאנדרטה. כאן מתקיימים הטקסים של היחידה ואירועי הזכרון. סביב האנדרטה אמפיתאטרון ואף כמה כלי רכב עתיקים של החיל. כיום הגישה לאנדרטה מוגנת ושמורה, והיא סגורה בסופי שבוע.

צילום: תום ישועה

עין ארובות (waze)
כמה מאות מטרים מאנדרטת משמר הגבול נמצא מעיין, ששופע בחורף ומתייבש בקיץ, הוא עין ארובות. לאחרונה נחסמה הדרך אליו מאנדרטת משמר הגבול, ותוכלו להגיע רק דרך מושב עין עירון הסמוך. בכניסה לשמורה יש פינת הנצחה לאיציק דורי, רכז הביטחון של קיבוץ מצר שנרצח בפיגוע בקיבוץ בשנת 2002, פיגוע קשה שעוד נזכיר בהמשך הפוסט.

פרדס חנה (Waze)
ניסע בכביש 65 מערבה עד צומת חנה ונפנה ימינה לכביש 652. בדרך ליעדנו הבא, נעבור במושבה פרדס-חנה-כרכור, שנוצרה מאיחוד שתי המושבות האלה, ויש בה שילוב מופלא של בתי מושבה ישנים, שיכונים וצמודי-קרקע חדשים. האוכלוסיה מגוונת, מצאצאי המייסדים, עולי שנות החמישים ועד תושבי המרכז שהתאהבו באוירה השלווה, ביניהם הרבה אומנים ויוצרים (יש כל שנה יריד אומנויות חשוב באביב). אולי כדאי להקדיש לישוב פוסט נפרד, ומכל מקום, ראוי "לעשות סיבוב" בין הרחובות הישנים (האורנים, הראשונים) מלאי האוירה.



צילום: דודי הולצמן

אלוני יצחק (Waze)
מפרדס חנה נמשיך צפונה, דרך שדרת עצי הגרווילאה המרשימה בדרך לבנימינה. לפני בנימינה נפנה לכיוון גבעת עדה. מגבעת עדה יוצא כביש (רחוב היער) לכיוון הקיבוץ כפר-גליקסון וכפר הנוער אלוני יצחק. לצידו יש שמורת טבע מקסימה, שריד ליער האלונים שכיסה את השרון ומורדות השומרון. ביער סומן מסלול הליכה בין האלונים ופריחת החורף היפה. שפע של כלניות בכל הצבעים, רקפות ועיריות. עצי האלונים, בשלכת חלקית, יוצרים נוף שנראה לעיתים "מכושף", ואירופי.

צילום: דודי הולצמן
צילום: דודי הולצמן

בתוך השמורה שתי אנדרטאות: אחת לזכר שלושה נערים מגבעת עדה שנחטפו ונרצחו בשנות השלושים, ואחת לזכר רויטל אוחיון ושני ילדיה שנרצחו בשנתם בקיבוץ מצר, באחד מהאירועים המזעזעים ביותר באינתיפאדה השניה, ב-2002. כתבה מ-Ynet מתקופה זו. השביל ביער הולכים שוקם לזכרם.


צילום: דודי הולצמן


טיולים נוספים באיזור:

צילום: דודי הולצמן




תגובה 1:

  1. דודי, כבוד! :) רק רוצה להוסיף, שביער מענית ניתן לראות בסביבות חודש פברואר, שלל פרחים נוספים, ביניהם נדירים כמו אירוס הסרגל, סחלב, דבורנית (באיזור פינת ירמי) וכמובן שלל כלניות, כתמות ועוד.

    השבמחק

"בַּשָּׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן,וְאָמַר לוֹ: רְאֵה, מַעֲשַׁי כַּמָּה נָאִים וּמְשׁוּבָּחִין הֵם, וְכָל מַה שֶּׁבָּרָאתִי-בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי. תֵן דַעַתךָ שֶׁלֹּא תְּקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן אַחֲרֶיךָ"
מדרש קהלת רבה, ז