יום שבת, 3 בספטמבר 2016

בעקבות הארי פוטר בלונדון ומחוצה לה

 

מוקדש לילדי החמוד והיקר יהלי, שבזכותו הכרתי את ספרי הארי פוטר, ליום הולדתו התשיעי

בקיץ האחרון נסענו ללונדון. ישראלים רבים נוסעים לעיר המקסימה הזו, אבל אנחנו הקדשנו חלק נרחב מהטיול למסע בעקבות הקוסם המפורסם ביותר, הארי פוטר. כמעט כל הסרטים מלאים באזכורים של לונדון, וחלקים מהם צולמו בנקודות שנות בעיר ומחוצה לה. מקומות אחרים שימשו השראה לסצנות שונות בסרטים.
גולת הכותרת היתה ביקור באולפני ״וורנר״ המקסימים (והיקרים...) בווטפורד שליד לונדון. אבל לא שכחנו את הנקודות הקטנות בעיר שהזכירו לנו את הסרט.
אז - נצא לדרך...

קינגס קרוס
נתחיל בנקודה בה יצאו, כמעט כל שנה, הילדים השבים מחופשת הקיץ להוגוורטס: רציף 9 ו3/4 בתחנת קינגס קרוס. כאן היסס הארי בניסיונו הראשון לרוץ אל הקיר, ורק בנסיון השני רץ בנחישות, עבר דרך הקיר והגיע לרכבת ״הוגוורטס אקספרס״. במציאות, רציפים 9 ו-10 נמצאים במקומות שונים בכלל ולא צמודים זה לזה. כדי להתגבר על ה״בעיה״, יצרו על קיר הלבנים בצד הימני של התחנה (מבפנים, אחרי הדוכנים למכירת כרטיסים) קיר שאליו ״רצים״. במקום כבר יש עגלה שחציה כבר בתוך הקיר, ולאורך חלק משעות היום משתרך שם תור של אנשים שבאים להצטלם כשהם רצים לקיר, מתוך תקוה שאולי הם ייבלעו בתוכו ויגיעו לרכבת להוגוורטס. בסמוך נמצאת גם חנות (יקרה) למזכרות הארי פוטר. השתדלו להגיע מוקדם ככל האפשר.

צילום: אופיר הולצמן

 בפועל, הסרט צולם בתחנת ״סנט פנקראס״ הסמוכה, וליד התחנה חנתה גם מכונית ה״פורד אנגליה״ המפורסמת של משפחת וויזלי.
איך מגיעים? תחנת ה-tube של Kings Cross/st. Pancreas

צילום: דודי הולצמן

שוק לידנהול
בשוק הזה, שנבנה במאה ה-19 נמצאת הכניסה ל״קלחת הרותחת״, הפאב/מסעדה דרכה נכנס הארי פוטר. הסמטאות שימשו השראה ל״סמטת דיאגון״ המפורסמת. הקלחת הרותחת היא פשוט חנות אופטיקה, ובשאר חלקי השוק יש מעין שוק אוכל שוקק ומלא מסעדות. אפשר להגיע למקום בצעידה קלה מתחנת  Monument


צילום: אופיר הולצמן

גן החיות של לונדון
כאן, בספר הראשון, גילה הארי לראשונה את יכולותיו. במהלך הטיול לכבוד יום הולדתו של בן דודו דאדלי, דיבר הארי עם הנחש (הארי הוא ״לחשנן״, כלומר יש לו יכולות דיבור עם נחשים) ו״העלים״ את קיר הזכוכית. כתוצאה מכך, הנחש הענק ברח, וכל גן החיות נכנס לפאניקה. גן החיות של לונדון נמצא בצד הצפוני של ריג׳נט פארק. התחנה הקרובה היא Camden Town


צילום:Karen Roe

בנין אוסטרליה (Australian High Commission)
הבנין המצועצע הוא המקום בו, על פי הסרטים, נמצא בנק ״גרינגוטס״, שם מופקדים אוצרותיהם של הקוסמים, ולכאן לקח האגריד את הארי פוטר בתחילת מסעו אל הוגוורטס. בבנק הזה יושבים הגובלינים קטני הקומה וארוכי האפרכסות,  וכאן התבשר הארי על כך שיש ברשותו כסף רב. הבנין נמצא בצד המזרחי של רחוב סטראנד, ואפשר להגיע אליו מתחנת Temple


צילום:lonpicman
שוק Borrow Market
גם שוק זה, מדרום לתמזה, הוא שוק אוכל שנבנה כבר במאה ה-19. כאן, ברחוב Stoney, צולמו חלק מהסצנות של״הקלחת הרותחת״. התחנה הסמוכה היא Borrow

משרד הקסמים
בצומת הרחובות Great Scotland Yard ו- Scotland Place נמצא המקום בו מתנהלים כל ענייני הקוסמים בבריטניה. לכאן הגיע הארי עם מר וויזלי ל״שימוע״ שעבר בתחילת הספר החמישי, וכאן בקומה התשיעית, במחלקת המסתורין, נערך הקרב הקשה בסוף הספר החמישי. זהו המקום בו מצא סיריוס בלק את מותו.
בפועל זהו בנין משרדים. תא הטלפון האדום שממנו, על פי הסרט, נכנסו לבנין - הונח במקום לצורך הסרט, והוסר לאחריו.
איך מגיעים? מתחנות Charring Cross או Embankment


צילום:Shazz

שני גשרים
בספר השישי חצו אנשי מסדר עוף החול בתעופה מעל ה״טאואר ברידג׳״ מעל גבי מטאטאים, וגשר המילניום החדש הותקף על ידי אוכלי המוות. אפשר לשוט בתמזה ולעבור מתחת לשני הגשרים היפים, ותוך כך להנות ממראות העיר המרהיבים (אנחנו שטנו מווסטמינסטר ועד לגריניץ׳)

צילום: דודי הולצמן
גולת הכותרת של הביקור הוא הפארק המדהים של ״האחים וורנר״ ליד העיר ווטפורד, מצפון ללונדון. כבר בכניסה נכנסים לאוירה עם מוזיקה מפס הקול של הסרט, דמויות מהסרטים והסברים קצרים מלווים בחידון קצר (הכניסה לפי זמנים וקבוצות). בסוף ההסבר הקצר נפתחות הדלתות ונכנסים לאולם הענק של חדר האוכל, כולל הרבה פריטים ודמויות, היישר לתוך עולם הקסם. מכאן ממשיכים באופן חופשי לסייר באולפנים. נראה בדרך את משרדו של דמבלדור, את מגורי התלמידים, חדר השיקויים, שערי הכניסה, הבקתה של האגריד ועוד ועוד... אפשר גם ללמוד איך להשתמש בשרביט ואף להיות בסימולטור טיסה על מטאטא. מכאן מגיעים לתחנת הרכבת של הוגוורטס, לראות את הקטר האדום ולשוטט בין הקרונות. בהמשך יוצאים למזנון של המקום - ואפשר לקנות בו בין השאר גם בירצפת (טעים, אך מתוק מדי...). בחצר המזנון נראה את הבית שברחוב פריווט, הוא ביתם של משפחת דארסלי, את אוטונוס הלילה, האופנוע ודמויות חיילי השחמט.

 
צילום: דודי הולצמן

צילום: אופיר הולצמן
צילום: אופיר הולצמן

הסיור לא נגמר כאן, אלא ממשיך - לאביזרים של כל הדמויות, החיות והיצורים המיוחדים, לסמטת דיאגון ולדגם ענק של הוגוורטס. הסיום הבלתי נמנע של הסיור הוא בחנות המזכרות המקסימה והיקרה.

צילום: דודי הולצמן

 צילום: דודי הולצמן

חובה להזמין מקום מראש, באתר האינטרנט. אל תתייאשו אם לא תמצאו מקום פנוי באתר, אפשר גם דרך משרדי נסיעות שונים. המחיר יקר מאוד (כ-65 פאונדס לאדם). אפשר להוסיף הסעה מתחנת ויקטוריה בלונדון, או להגיע לעיר ווטפורד ומתחנת הרכבת לקחת אוטובוס. גם האוטובוסים מעוצבים בהתאם לסרט. אתר חובה לכל Potter-head

מחוץ ללונדון
חלק מהסצנות בסרטים צולמו במקומות שונים ברחבי אנגליה, חלקם מרוחקים מלונדון, ואתרים אלו זוכים למבקרים רבים בזכות הסרטים. כך, למשל, קתדרלת דורהאם היא מקום בו צולמו הרבה סצנות-חוץ, כמו גם טירת אלנוויק. שני המקומות בצפון מזרח אנגליה. בטירת אלנוויק צולמו כל סצנות הקווידיץ׳.


צילום: Tessa Shepperson

צילום:James West

בעיירה הנידחת והקטנה גוטלנד בחבל יורקשייר, יש תחנת רכבת קטנה שלא השתנתה 150 שנה - שם צולמה תחנת הרכבת של הוגסמיד.
בקתדרלה המרשימה (אחת היפות בבריטניה) של העיר גלוסטר יש הרבה אולמות וחצרות, שבהם צולמו סצנות רבות של הסרטים. העיר נמצאת ממערב ללונדון.

אוקספורד
העיר אוקספורד, מרחק שעה נסיעה מלונדון, היא אתר צילומים לכמה סצנות מתוך בית הספר הוגוורטס. 
ספרית הבודליאנה המפורסמת, על אלפי מדפיה והאולמות העתיקים, היא המקום שהעניק השראה (ושימש כאתר צילומים) לספריה של הוגוורטס. האולם של קולג׳ כרייסט-צ׳רצ׳ הוא ההשראה לאולם האוכל הגדול של הוגוורטס.

צילום:Mtcv

פרט לכך אוקספורד היא מקום מקסים, והאוניברסיטה מלאה אתרי ביקור יפהפיים, מבנים עתיקים ודשאים ירוקים ומרהיבים.
עוד על אתרי הארי פוטר באוקספורד תראו כאן.


קישורים נוספים לאתרים בלונדון ובכלל בבריטניה, שקשורים להארי פוטר:

טיול נעים!

צילום: דודי הולצמן





2 תגובות:

  1. ואם ממשיכים צפונה לפורט וויליאם סקוטלד, אפשר לנסוע ברכב קיטור אמיתית להוגווורס...
    http://www.theflyawayamerican.com/fly-away-jacobite-aboard-hogwarts-express/

    השבמחק

"בַּשָּׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן,וְאָמַר לוֹ: רְאֵה, מַעֲשַׁי כַּמָּה נָאִים וּמְשׁוּבָּחִין הֵם, וְכָל מַה שֶּׁבָּרָאתִי-בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי. תֵן דַעַתךָ שֶׁלֹּא תְּקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן אַחֲרֶיךָ"
מדרש קהלת רבה, ז