יום שישי, 23 במרץ 2018

אירוסים, מפלים ולוחמים ברמת הגולן

בבלוג זה כבר כתבתי על אירוסי ארגמן (גם כאן), אירוס נצרתיאירוס הנגבאירוס הגלבוע ואירוס הסרגל. אירוס נוסף יפהפה שפורח בתקופה זו הוא אירוס הגולן הידוע גם כאירוס החרמון.
הוא פורח בשני מקומות ברמת הגולן (לפחות), ובכלל, אין כמו תקופה זו של השנה כדי לבקר את הגולן הירוק והפורח.

 
צילום: עננת

אירוס הגולן הוא פרח גדול ולבן עם פסים וכתמים סגולים, מזכיר במקצת את האירוס הנצרתי ואת האירוס ההדור.

שייח מרזוק
ניסע לרמת הגולן - נעלה בכביש 91 מגשר בנות יעקב. נעבור את הפניה לקצרין ואת צומת נשוט, ולאחר כ-4 ק״מ נפנה שמאלה לכיוון מ"ק 1509 (סופה, עליקה)/חטיבה 188. לפני הש״ג נפנה שמאלה  בדרך עפר, במזלג הבא פונים ימינה בצמוד לגדר הבסיס. לאחר ירידה לאפיק קטן פונים ימינה, לצד שלט המעיד על שטח אש (לכן הגיעו למקום רק בסופי שבוע), ולאחר 200 מטר, נגלה את קבר השייח.
המוסלמים נטו לשתול צמחים בעלי פריחה לבנה בבתי קברות, וזה המקרה כנראה כאן. גג הקבר מלא אירוסים, כמו גם השטחים לידו. הטיפוס על כיפת הגג עלול להיות מסוכן. המראה בעת הפריחה מרהיב.

צילום: עננת

צומת המפלים
נחזור לכביש  91 מערבה ונפנה לכיוון קצרין בצומת נשוט. לא ניכנס לעיר, אלא נמשיך הלאה לצומת הבא - צומת קצרין, נפנה שמאלה לכביש 87 ונמשיך עד לצומת הבא - צומת המפלים. מצפון לצומת יש גבעה מוארכת, ולארכה פורחים אירוסי הגולן. ההגעה כאן פשוטה וקלה יותר מאשר לתחנה הקודמת. לצד האירוסים פורחים גם פרגים וחרציות ועוד מינים. אל תמשיכו צפונה לגבעה, כי השטח הוא שטח אש.

   
צילום: עננת

אם כבר נמצאים בגולן, חבל לפספס כמה מהאתרים הסמוכים ל״ציר המפלים״ (נקרא כך כי לארכו יש פניות למפלים רבים), ולטייל בהם בעונה זו בה הגולן נעים לטיול, ירוק ופורח

מפל עיט
ניסע בכביש המפלים (808) דרומה, נעבור את כפר האומנים אניעם (שווה ביקור בפני עצמו), ולאחר קילומטר נעצור בצד ימין, לרחבת תצפית יפה על מפל עיט, שזורם בחורף ובאביב, ומפיל את מי נחל עיט לכיוון נחל יהודיה. אפשר גם לרדת בזהירות אל תחתית המפל, ולהמשיך במורד הנחל למפל נוסף.

צילום: אורנה לוטן

נמשיך בכביש 808 דרומה עוד כ-7 ק״מ עד לפניה לשמורת גמלא (בתשלום). זוהי שמורה שכוללת מגוון רחב של ערכי טבע והיסטוריה, וגולת הכותרת היא הישוב היהודי מימי המרד הגדול ברומאים.
מהכניסה נצעד דרך שרידי הכפר הביזנטי (עם שרידים מאוחרים יותר) דיר קרוח, עד למצפור גמלא. כאן נראה את העיר העתיקה שצורתה צורת גמל בתוך הואדי, וברקע נראה את מורדות הגולן עד לכינרת. כאן נראה את אתר ההנצחה לנופלי הגולן שהוצב על אבנים במקום, כדי לחבר את ההתיישבות החדשה עם הישוב העתיק. מכאן יורד שביל אל העיר עצמה.
צילום: דודי הולצמן 



צילום: דודי הולצמן

בימי המרד, ביצר מפקד האיזור יוסף בן מתתיהו את העיר כמבצר ראשי בגולן. הרומאים הגיעו לעיר בשנת 67, צרו עליה וניסו לפרוץ את החומות. הנסיון הראשון כשל, ורומאים רבים נהרגו, אך בנסיון השני הצליחו הרומאים לכבוש את העיר בכוחם העדיף, לאחר מלחמת גבורה של היהודים.
מקומה של גמלא לא היה ידוע לחוקרים, ורק ב-1967 הצליח יצחקי גל לזהות ולהתאים את הסיפור לגבעה שמצא. שמריה גוטמן ערך במקום חפירות נרחבות, וחשף את ביצורי העיר, אבני קלע רבות, מטבעות, מקווה טהרה ובית כנסת (מהבודדים שהתגלו מימי בית שני). השביל שיורד לעיר עובר בין אתריה העיקריים.
 
צילום:Hannay

עד לא מזמן ההגעה לאתר העתיקות היתה כרוכה בטיפוס ובמאמץ. לאחרונה הוכשרה דרך לאוטובוסים ישר אל אתר העיר העתיקה

נחזור לנקודת התצפית ונמשיך מעט צפונה עד לתצפית הנשרים. בנחל גמלא מקננים נשרים, מין הולך ונכחד, ומתבצע אחריהם מעקב. לעיתים נראה את הנשרים מעלינו בשמים, ובעזרת מצלמות מיוחדות נוכל לצפות בקן ובכלוב האיקלום, שלעיתים יש בו גוזלים

צילום:מינוזיג

פרט לנשרים, יש בגמלא גם חיוויאים ורחמים, דורסים שמקייצים בארץ.

מהנשרים נמשיך מזרחה ליד כנסיה ביזנטית, ואז נוכל ללכת צפונה בשביל הדולמנים. הדולמנים הם מבנים עתיקים מאוד, בני 4000 שנה, דמויי שולחן, שכנראה שימשו כמבני קבורה לנוודים.
השביל ממשיך עד לראש מפל גמלא - זהו המפל הגבוה ביותר בארץ שזורם כל השנה (56 מטר, יותר גבוה ממפלי הניאגרה ...), מרמת הגולן אל תוך הקניון העמוק של נחל גמלא. נחזור באותה דרך בה הגענו.

צילום:Hannay

רוג׳ום אל הירי
שביל יוצא מכביש המפלים מעט דרומה מהפניה לגמלא, אל עבר אתר מיוחד, שבעצם אפשר להתרשם ממנו בצורה מלאה רק מהאויר. השביל עביר להולכי רגל ולרכב 4*4 בלבד, עובר בשטח אש וניתן לטייל בו רק בסופי שבוע.
מדובר במעגלי ענק מסלעי בזלת, שנבנו מסיבה שלא התבררה עד היום, לפני 5000 שנה. במרכז רוג׳ום אל הירי (שמשמעותו ״תל חתולי הבר״) יש אתר קבורה שנמצאו בו תכשיטים נדירים.
בין ההשערות לסיבות לבנית המקום עלו גם: לוח שנה (קרני השמש מאירות זוויות מסוימות בסלעים בתאריכי היום הארוך והקצר בשנה), אתר פולחן, אתר התכנסות, בית קברות עתיק ואפילו אתר לנחיתת חייזרים... עד היום לא יודעים מה הסיבה לבניית אתר כה גדול, והרבה נכתב על כך במקומות שונים.

צילום:Hannay

אום אל קנאטיר - קשתות רחבעם
נמשיך דרומה, נעבור את צומת דליות, ונפנה מכביש המפלים לכיוון הישוב נטור. לפני הכניסה לישוב נפנה שמאלה לכיוון האתר. יש חניה מסודרת, כולל חניון ללינת לילה וברזי מים.
מכאן נרד במדרגות לבית כנסת עתיק ושרידי כפר מימי המשנה והתלמוד. חלקים מבית הכנסת שוקמו על ידי אומן השחזור יהושע דריי (״ישו״), והתגלו גם מבנים תעשייתיים ששימשו אולי לבדים והשתמשו במי המעיין הסמוך. ייתכן שעושר הישוב אפשר לתושביו להקים בית כנסת מפואר במקום כה נידח.
בית הכנסת חרב ברעידת האדמה של שנת 749 לספירה.
השם ״אום אל קנאטיר״ - אם הקשתות, בגלל הקשתות שנמצאו במקום. כיום הוא נקרא ״קשתות רחבעם״ על שם האלוף רחבעם זאבי.

צילום:חגית בלדר

אירוס הגולן במצפה אופיר
לאחרונה דווח לי על אירוס הגולן פורח במצפה אופיר.
המצפה נמצא על כביש 789, מצפון לגבעת יואב, וכבונוס תראו את הכינרת במלוא הדרה.

טיול נעים וחג שמח!




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"בַּשָּׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן,וְאָמַר לוֹ: רְאֵה, מַעֲשַׁי כַּמָּה נָאִים וּמְשׁוּבָּחִין הֵם, וְכָל מַה שֶּׁבָּרָאתִי-בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי. תֵן דַעַתךָ שֶׁלֹּא תְּקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן אַחֲרֶיךָ"
מדרש קהלת רבה, ז