יום שישי, 6 בינואר 2012

הזמן הורוד - בעקבות פריחת הרקפות



צילום דודי הולצמן

זה מתחיל בסביבות נובמבר. פה ושם הן מוציאות פרח אחד, ביישן, מסתתר מתחת לסלע בפינה נידחת. כשהחורף מתקדם, הן צצות עוד ועוד, ולקראת פברואר – שטחים שלמים הופכים ורודים. למרות המראה הביישני והצבע הורוד, הרקפת נבחרה לפרח הלאומי של ישראל, בשנת 2007

בניגוד לכלניות שדורשות הרבה יותר שמש, רקפות גדלות גם בצל, ומסתדרות יפה עם יערות האורנים הרבים שיש בארץ. זו הסיבה שהרקפת, שכמעט ונעלמה מהארץ הפכה, בסיוע היערות והמודעות לשמירת טבע, לפרח נפוץ למדי.

בסופי השבוע של אמצע או סוף החורף יערות רבים "מוצפים" במטיילים שבאים לצפות בשטיחים הורודים-ירוקים, פקקים נוצרים ו"גזלנים" עושים קופה יפה.
כמעט כולם מכירים את גבעת הרקפות המפורסמת ליד קיבוץ גלעד ברמות מנשה. זה באמת מקום יפה, יפה מאוד, אך בדרך כלל נראה שם את הפגוש של המכונית שלפנינו, בעיקר בשבתות.
אז איפה יש עוד מרבדים יפים עם פחות המוני בית ישראל ואשתו? רשימה חלקית, ללא אחריות לכמות האנשים שתפגשו בפועל, ועם קצת מידע על מה אפשר לראות בסביבה.

יער מסריק בקיבוץ שריד
כביש 73 מוליך מצומת נהלל לכיוון עפולה. לאחר כמה קילומטרים נראה בצד ימין את קיבוץ שריד; ממול הקיבוץ (בצד השני של הכביש) יער לזכר יאן מסריק (מנהיג צ'כוסלובקיה, ממנה הגיעו רבים ממייסדי הקיבוץ). ביער משטחים ענקיים של רקפות, עד לבתי מגדל העמק הסמוכה. יש תכנית לבנות על חלק מהיער.
ובסביבה? מוזיאון לתולדות ההתיישבות ביפעת , אתרים במושב נהלל בית הקברות שעל תל שימרון (בו קבורים משה דיין, אילן רמון ועוד אנשים חשובים ומפורסמים), ואיזור רמת-ישי ובית שערים הידוע גם במסעדות הטובות שבו. בסמוך, במגדל העמק, יש שביל רקפות נוסף.

יער חורשים
ומהצפון למרכז, שלוש דקות מכפר סבא. נוסעים בכביש 531, ופונים לכיוון הישובים מתן, נירית וחורשים (כביש 5233). נוסעים לכיוון קיבוץ חורשים, והנה, לפני הכניסה לקיבוץ, בצד ימין, יער קטן ומלא-מלא ברקפות. לאחר שיטוט קצר ביער, כדאי לחזור ולנסוע לכיוון הישוב נירית, ולחנות בחניון המסודר שם.
מכאן אפשר לעלות מזרחה לכיוון מצפה חזי (על שם חזי ספיר, תושב נירית שנפל יחד עם שני חיילים נוספים בפיגוע התאבדות בצומת נצרים בחבל עזה בשנת 1994) , ולראות את השומרון ואת גדר ההפרדה, וגם מערבה – לכיוון חורבת זכור, ממנה אפשר לצפות על כל מישור החוף, בין חדרה ליפו ותל אביב.
צילום דודי הולצמן


גם בכוכב יאיר הסמוכה יש יער קטן עם רקפות, מעט פחות מרשים מיער חורשים, אבל צמוד לבתי הישוב. יש אנשים שפשוט יוצאים מהחצר לתוך יער רקפות. נכון לעכשיו, היער נמצא בתהליך שיקום ופתוח רק בשבתות בין 10 ל 2.

יער המגינים ותל גזר
נמשיך דרומה: את יער בן שמן כולם מכירים. לעומתו, יער המגינים הרבה פחות ידוע. ניסע בכביש 44 מרמלה דרומה-מזרחה, ולאחר הכניסה לכרמי יוסף נפנה מזרחה ליער גדול מאוד, עם שפע פינות שמותירות מקום לכולם, עם משטחי ענק של רקפות וגם פרחים אחרים – סחלבים וכלניות. ביער פזורות אנדרטאות רבות – לזכר משה שרת, לזכר ניצולי השואה שנפלו במלחמת העצמאות ולזכר נופלים מיחידות צה"ל שונות. אפשר לשלב את הביקור במקום בביקור בתל גזר – מצפון לכרמי יוסף, עיר עתיקה ובה שרידי מפעל מים מימי התנ"ך, ועותק של לוח גזר שנמצא במקום (בכתב עברי עתיק מהמאה העשירית לפני הספירה!)
האיזור סמוך ליער חולדה, ללטרון וכמובן לרמלה על שלל המסעדות והאתרים ההיסטוריים שבה

השפלה ופרוזדור ירושלים
כל ההרים לאורך הדרכים המובילות לירושלים מכוסים יערות אורן, ובכולם נמצא רקפות. צריך רק לבחור – מיער הנשיא עם דרך הפסלים שבו, יער ירושלים, פארק יצחק רבין... אך כדאי לציין שני אתרים ייחודיים: יער הקדושים וגבעת הרקפות של טל שחר.

דרך הפסלים: צילום ד"ר אבישי טייכר

יער הקדושים ניטע לזכר ששת מיליוני היהודים שנספו בשואה. כבר בשולי כביש 38 (שער הגיא-בית שמש, מול מושב מסילת ציון) נוכל לראות מרבדי רקפות, ממש סמוך לכביש. אם נפנה בצומת אשתאול לכביש 395 נזכה לנסוע בכביש "אירופי", מוצל מאוד ומתפתל במעלה ההרים עד ירושלים. מהכביש יוצאים שבילים למערת בני ברית, עין כסלון, אנדרטת מגילת האש – וכמעט בכל מקום – רקפות ועוד רקפות.
אנדרטת מגילת האש - צילום ד"ר אבישי טייכר

בשנה האחרונה "התגלה" לציבור יער הרקפות ליד מושב טל שחר.
מושב טל-שחר נמצא על כביש מס' 3, בין מסמיה לצומת נחשון.
נכנסים למושב, חוצים אותו וממשיכים עד פסי הרכבת. חוצים את הפסים, נכנסים ליער עד לחנייה. הגבעה שמשמאל לדרך – מלאה רקפות. קחו בחשבון שמדובר במקום קטן שכבר התגלה לציבור, ועלול להיות עמוס בשבתות.
 
ולמי שזה לא הספיק לו: איפה יש עוד רקפות?
בכרמל – על דרך נוף כרמל שבין אלייקים למוחרקה
גבעת הרקפות ליד קיבוץ גלעד, ויערות מנשה
יער בריטניה שמדרום לבית שמש
יער המלאכים שליד קרית גת
יער לביא ליד צומת גולני
 
יער הרקפות בגלעד - צילום ד"ר אבישי טייכר

הידעת? כמה עובדות מעניינות וקישורים על רקפות
  • לאחר מבצע "עופרת יצוקה" כתב אריאל הורוביץ את השיר המדהים "כמו רקפות בין הסלעים". מומלץ!


  • את עלי הרקפת אפשר לאכול לאחר בישול. במסעדת "אקליפטוס" בירושלים אפשר לאכול עלי רקפת (תרבותית!) ממולאים
  • פקעות הרקפת, לעומת זאת, הן רעילות, ובעבר השתמשו בהן (טחונות) כדי לסממם דגים ולדוג אותם בקלות
  • הפקעות שימשו גם כתחליף לסבון (ואל תשאלו אותי איך זה מסתדר עם הסעיף הקודם. לא ניסיתי את זה ולא את זה)
  • למותר לציין שרקפת היא פרח מוגן ואסור לקטוף או לעקור אותה
  • פרט לרקפת המצויה פורחת בארץ (בצפון הגולן ובהר מירון) רקפת יוונית, חובבת קור ושלג, שפרחיה בצבע ורוד-פוקסיה כהה
  • פוסט יפה על רקפות ביער לביא
  • שביל הרקפות של מגדל העמק
  • רקפות (ופרחים אחרים) ביער מענית ואלוני יצחק

טיול נעים!

צילום דודי הולצמן



3 תגובות:

  1. סקירה מרשימה. ברשותך מצרף קישור למסלול ביער חורשים באתרי - http://inature.info/wiki/%D7%99%D7%A2%D7%A8_%D7%97%D7%95%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9D_-_%D7%97%D7%95%D7%A8%D7%91%D7%AA_%D7%96%D7%9B%D7%95%D7%A8

    רקפת יוונית יש לא רק בצפון הגולן אלא גם בגוש הר מירון.

    השבמחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  3. יופי של רקפות. יש מקומות בהם הפריחה באמת מרשימה!

    השבמחק

"בַּשָּׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן,וְאָמַר לוֹ: רְאֵה, מַעֲשַׁי כַּמָּה נָאִים וּמְשׁוּבָּחִין הֵם, וְכָל מַה שֶּׁבָּרָאתִי-בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי. תֵן דַעַתךָ שֶׁלֹּא תְּקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן אַחֲרֶיךָ"
מדרש קהלת רבה, ז